DİYALOG MÜZESİ

LEVENT ÇANAKKALELİOĞLU İLE

213. DİYALOG
KATALOG ÇEKİMLERİ


Merhaba. Karşıyaka'da ne var ne yok?

Merhaba.
Batı cephesinde yeni bir sey yok...


Pazarınızı nasıl geçirmeyi planladınız?
Çanakkaleli misiniz?

Sabahtan "kelebek çekimi" için arazi yaptık. Eli boş döndük. Kahvaltı, keyif, kitap şeklinde sürdürüyoruz.

"Kelebek Çekimini" merak ettim. Hobi midir, proje mi?

Fotoğraf benim için çok önemli. Portfolyomdaki kelebek sayısını arttırmaktı amacım.
Fotoğraflarımın içinde kelebekleri izleyebilirsiniz.

Kendinizi avcı sayar mısınız, ödüllendirilmiş çalışmalarınız var mı?

Her fotoğrafçı biraz avcıdır. Ödüllü fotoğraflarım vardır...

Buraya yapıştırabileceğiniz varsa paylaşmak isterim ve hikayeleri ilgimi daha çeker.



Yıllar önce, Gölcük/ ÖDEMİŞ'ten bir kare. Sabaha karşı uykum kaçmıştı. Sıkıca giyinip otel dışında dolaşırken bu manzarayla karşı karşıya geldim. Ağaçlar ve gölün bir kısmı donmuştu. Bastım deklanşöre.

"Tablo gibi" tabirini sever misiniz, "tablo ne ki" mi dersiniz?

Tablo gibi...
Beğendiniz mi fotoğrafımı?

Çok beğendim. O hafif mayhoş - sarhoş kayma nefis durmuş.
Renkli kısmı ilk gördüğümde kayık zannetmiştim. Kayıkçı barınağı sanırım. Gidip yakından baktınız mı oraya?
Ağaçların sağa yatık büyümeleri, orada iyi bir rüzgâr olduğunu da göstermiş.

Bir kulube idi. Gölün karşı tarafındaydı. Yürüyerek gitmek zordu. Araba ile gitmek de yolun buzlanması nedeniyle riskliydi. Hava soğuktu. Üşümüştüm. Otele döndüm. O kulübe hala orada. Ama renkleri artık solmuş. Ayrıca bu görüntüyü yeniden elde etmek çok zor.

Kulübenin, çekimin özü olduğunu söylebilir misiniz, benim görmediğim başka bir şeyler mi var yoksa?

Her fotoğrafta bir "punctum" vardır, olmalıdır. Bu fotoğrafta kulübe punctum.Ama tek başına kulübe bir anlam ifade etmez.
Ayrıca donmuş ağaçlar ve göl de işin bonusu...
Soğuk ortamda sıcak renklerin oluşturduğu kontrast...

Ödüllendirilmiş miydi bu eseriniz?

Evet.

Nereden?

"Avustrian Super Circuit"

Bir başka konu; çekim aletinin markasınım fotografa bilgi olarak eklenmesinin amacı nedir, genel olarak?

Bunun çok önemi yok aslında.Genellikle iki nedenle yapılır:

1- Ciddi fotoğrafçılar akademik olarak değerlendirebilsin diye. Bunu daha çok fotoğraf sitelerinde görürürüz.

2- Gayri ciddi fotoğrafçılar hava atabilsin diye. Bunu her yerde görürüz.

Fotoğraf makinası fetişistliği bir bakıma...

Ressam katalogları ile ilgili fikrinizi almak isterim. Ressamların eserlerinin çekimleri nasıl yapılmalıdır? (Ana Soru)

Teknik anlamda; doğru aydınlatılmış bir mekanda tripod üzerine yerleştirilmiş kaliteli lensi olan, yüksek çözünürlükte bir makina ile katalog çekimi yapılabilir.

Katalogların, eserlerin tanıtımı ve değerlenmesine katkısı ve fotograf sanatçının burada yeri nedir?

Eserlerin sergilendiği mekanları sanatseverlerin hepsinin izleyebilmesi imkansız. Kataloglar bu eserlerin tanıtımında çok önemli rol oynar. Fotoğrafçı eseri iyi, aslına uygun bir şekilde çekip kataloğa katkı sağlar. Fotoğraf kötü ise o eser bundan kötü etkilenir.

Sanat akımlarına veya türlerine göre mi, sanatçıya göre mi veya ne tür bir kataloglamayı önerirsiniz?

Katalog profesyonel bir iş olarak yapılacak ise arz-talep meselesi.Yok, fotoğrafçı bunu amatörce kendisi için yapacak ise kendi kişisel tercihine bağlıdır. Benim önerim sanatçıya göre olmalıdır...

Uluslararası sergilere katılım ile ilgili görüşünüz ve tecrübeleriniz nelerdir?

Fotoğraf açısından mı soruyorsunuz?

Fotografla birlikte resim sergileri de tabii ki...

Genelde sanat eserlerinin sergilenmesi önemli: "Fotoğraf, resim, seramik, vs....".Sanal ortam sayesinde fotoğraf sergilerinin önemi biraz azaldı. Ama resim ve seramik v.s. sergisiz olmaz diye düşünüyorum.Fotoğrafta zaman-mekan-finansman bir sürü handikap var. Sanal ortam nedeniyle fotoğraf sergileri eski zamanlardaki ilgiyi ne yazık ki göremiyor.

Yani sanal ortamda izleyebildiği bir fotoğrafı gerçek ortamda izlemeyi yeğlemiyor, ona gereken önem verilmiyor.

Sergiler ilk açıldığ gün, kokteyl v.s. ile kalabalık. Ama daha sonraki günlerde öksüz-yetim kalıyor.

Yeni gelen kuşağın fotograf sanatına ilgisini çekmek ve bu işin aslında maddi - manevi kazanlı olduğunu öğretmek için neler yapılabilir?

Eskiden fotoğraf makinasına herkes sahip olamazdı. Az olması belki de fotoğrafçıları ve onların eserlerin kıymetli kılardı. İletişim, haber, sanatsal paylaşım v.s. açısından Fotoğraf çok değerli - önemliydi.Ama günümüzde giderek artan-yaygınlaşan makina pazarı, özellikle cep telefonu ile çekenilme herkesi fotoğrafçı (!) yaptı. Bu nedenle maddi-manevi kazançlı olup olmadığı tartışılır. Arz talep dengesi arz yönünde ağırlık var.

Günümüzde çok büyük bir kısmı sanal ortamda o kadar çok fotoğraf üretiliyor ki. Adeta bombardıman altındayız. Bunun ne kadarını izleyebiliyor, değerlendirebiliyoruz!Her yıl fotoğraf ile ilgili eğitim kurumlarından yüzlerce fotoğrafçı, muhabir mezun oluyor. Kaçta kaçı profesyonelce işini yapabiliyor?Fotoğraf bir bilgi-kültür-sanat aracı. Buna kim ne kadar gereksinim duyuyor? O anlamda; ne zaman talep artarsa, o zaman maddi-manevi kazançtan söz edebiliriz.

Katkınız için teşekkür ederim. Avı bol, harika çekimli, fotografa talebin yükseldiği günler dileklerimizle.

Saygılarımızla.

 
Çok teşekkür ederim. Selam ve sağlıcakla...