DİYALOG MÜZESİ

SEZAİ AYDIN İLE

103. DİYALOG
TUFAYA DÜŞMEK


Merhaba

Merhaba.

"Sanat ve Sezai Aydın" desem, ne dersiniz?

Seslendirme sanatçısı ve usta oyuncu derim.

Hangi oyunlarda oynamıştınız?

"Çehov makinasi", "tütünün zararları", "Kafka'nın maymunu", "cimri"...
Hepsini okul projesinde oynadım.
Dışarda da çoçuk oyununda Hoca Nasrettin oynadım.

"Usta oyuncu" vurgunuz hoşuma gitti doğrusu. Cimrinin mesajı neydi?

Cimri oyununda para hırsı bürümüş bir adamın oyunudur. Para için yapmayacağı bir şey yoktur. Zaten Molliere bu zengin burjuvaların durumlarıyla alay ederek oyunlaştırmıştır.

Siz orada "cimri" miydiniz?

Evet.
Bu arada 24 ortak arkadaşımız varmış.

Edebiyat dünyasına ve dolayısıyle sanata katkı - önemli katkı vermiş bir eser.
Bugünlerde neler yapıyorsunuz?
Evet arkadaşlarımı seviyorum.

Okulu geçen sene bitirdim. İşler pek yolunda gitmedi. Mecburen şimdi normal bir işte çalışıyorum ama yine de piyasayı kovalıyorum.

Cimri birilerine denk gelmiş olabilirsiniz?

Dizi, sinema filminde rol aldım ama istediğim gibi olmadı.
 
Üretkenlik - devamlılık için ne yapılmalı sizce?

Hangi açıdan?

Yani bir yerlerde başlamışsınız, devam etmemiş. Tıkanıklığın ve sürmemesinin nedeni nedir?

Gerçek şu ki; ne yaparsan yap bazı engelleri aşamıyorsun taa ki onlar izin verene kadar. Piyasade belli bir sistem var ve kimse onun dışına çıkamıyor. Sen bir oyuncuya "ya altı üstü iki laf ediyorsun, beş yüz (500tl) lira çok değil mi?" dersen. Elli lira gibi komik rakamlarla gelirsen doğru dürüst kimse gelmez. İnsanları aptal yerine koymamak lazım!

Castajanslardan kaynaklanıyor bu sorun?

Herkes suçlu. Türkiye'de üç tane oyuncu yokki! Sadece üç oyuncu varmış gibi davranıyorlar. Burada yapımcı, yönetmen ve baştan aşağı herkes suçlu ama en önce izleyiciler suçlu. Aslına bakarsanız suçlu da aramıyorum. Benim hatam vardır. Başarılı olmak için birilerini kullanmayı sevmem ve suçlamayı da sevmem. Ben size sorayım bu soruyu...

Skip çalışması ve kurumsal dayanışma olsaydı daha iyi olmaz mıydı, engeller nedir sizce?

Türkiye de dizi başlarken oyuncu seçimi nasıl yapılır veya yapılmalıdır?

Eş - dost - tanıdık - akraba - ucuzluk filan mı?
Profesyonel olmalı her şey kurumsal güçlendirilmeli.

Türkiye de profesyonellik zor. İnşallah dediğiniz gibi olur!

Önerilerin nelerdir?

Öncelikle ajans sahiplerine ajansın ne olduğunu anlatılması lazım. Oyuncuyu inşaat amelesi gibi görmemeliler, amele alır gibi alınamayacağını bilmeliler. Her birinin kariyer hesaplamaları doğru yapılmalı.
Yapımcı ve yönetmen, başrol oyuncusu da olsa oyuncu seçmeleri gerçekten yapılmalı. En önemlisi dürüstlük ve şeffaklık olmalı.

Şöyle bir argüman geliştiriyorum - bu ortamlarda, "bazı imkanlarım ve tanıdıklarım var. Eğer kurumsalınızı geliştirirseniz veya yükseltirseniz size aracı olabilirim". Bu durumda tufaya düşer miyim?
 
Düşebilirsiniz?