DİYALOG MÜZESİ

SENNUR ONAN İLE

441. DİYALOG: İLK FOTOGRAF GALERİMİZ


Merhaba Sennur Hanım, “Açık Stüdyo Günleri” yazışmak ister misiniz?

Yazışmalarınızı görüyorum ancak yeni sergi yoğunluğundan dolayı cevap yazamadım.
 
Bize Açık Stüdyo Günlerinden bahsedin lütfen!

Sanatçı arkadaşların kendi üretim alanlarını izleyicilere açtıkları 3 günlük alternatif bir etkinlik.
 
Alternatif olmasının nedeni nedir?

Bağımsızlık.
 
Direk izleyiciyle temas halinde herhangi bir aracı kurum olmaksızın paylaşma imkanı sağlıyor. Eserlerin sergilenmesinde daha özgür oluyorlar. Tabi sanatçılar seçilirken üstü kapalı bir sansür uygulanmamışsa İzleyici açısından baktığımızda sanatçıyla direk iletişim halindeler. Tüm eleştrilerini ve beğenilerini bire bir paylaşma imkanına sahip. Dolayısıyla her iki taraf içinde besleyici.

Üç gün az değil mi?

Aynını düşünüyorum. Çok fazla bölge var. Enaz bir hafta olmalı. İstanbul' da bu dönem bienal, fotoistanbul ve film ekimi var. Zamanlamaya da dikkat edilmeli.
 
Siz hangi eserlerinizle katılıyorsunuz?

Ben dahil değilim. Biz galeriyiz. Destekliyoruz sadece...
 
Galerinizden bahsedin bize lütfen!

İstanbul'da sadece fotoğraf sergisi yapan tek sanat galerisiyiz. Sanatçıların edisyonlarını satıyoruz. Eğitimlerimiz var.

Bu eğitimlerin amacı, katılımcıların görsel yeteneklerinin ve yaratıcılıklarının geliştirmesine yardımcı olmak ve sanatsal alt yapı oluşturarak fotoğrafı bilen, takip eden, önemseyen ve fotoğrafı sanat olarak kabul eden bir kitle oluşturmak.

Genç fotoğrafçıları destekliyoruz. Her ay bir arkadaşımızın etkinliği oluyor. Sene sonundada sergimiz oluyor.

Gayet güzel ve başarılı bir siteniz var.
Fotograf sanatına ülkemizde ilgi nasıl, gelişmeleri nasıl değerlendirirsiniz..?

Bir kaç yönden bakmak lazım. Galeriler için fotoğraf bir dönem parlayan yıldız olsa da bir devamlılık sağladığını düşünmüyorum. Alıcı eseri bir depoya değilde evinin yada ofisinin duvarına asıyorsa bence başarı budur. Müzeye gitmesi de önemli.

En son New York müzayedede alıcısını bulan SB fotografların 30 - 50 bin dolar aralığında alıcı bulabilmesi fotograf sanatı açısından bir başarı mıdır, siz değerlendirmelerinizi hangi kriterlere göre yapıyorsunuz?

Bizde sanat piyasası biraz ilginç

Fotoğrafı diğer dallardan ayıran bir takım dezavantajları var. Fotoğrafın piyasaya girşi ve sürecinde bence yapılan hatalar biraz güveni sarsmış durumda. Fotoğraf herkes tarafından üretilbildiği için alınabilir bir sanat eseri gibi görülmemekte. Diğer dalların içinde yoğrulduğu zaman daha sanatmış gibi algılanıyor. Bazen de teknik içeriğin önüne geçerek dekoratif bir malzeme haline dönüşüyor.

Sizce fotoğrafı sanat yapan nedir, örneğin resimden farkı ve sürekli sorduğum: "Fotograf sanat değildir" diyen Picasso, ne demek istemiştir?

Picasso ressam değildir demekle aynı şeydir
Galeri olarak biz daha klasik ve birebir fotoğrafa yer vermeye çalışıyoruz. Bir nevi "old school". Bu tarz fotoğraf üreten sanatçılar için kurum galerileri dışında sergi yapmak imkansızdı.
 
Neden böyle bir maniplasyona gerek duydu sizce..?

Bence çok bireysel bir söylem. Büyük bir ressam olması doğru düşündüğü anlamına gelmez. Dünyanın her yerinde fotoğraf galeri var. Müzelerde ve koleksiyonlarda sayısız fotoğraf eserleri yer alıyor. Üzerine binlerce kitap yazılmış. Güzel sanatlar fakültelerinde fotoğraf bölümleri var.
 
Artık fotoğraf sanat mıdır değil midiri tartışmamalı. Fotoğrafı sanat yapan şeyler diğer tüm sanat dallarını sanat yapan şeylerle aynı şeylerdir.

Orada bir sıkıntı yok. Picasso gibi bir sanat dahisinin "resim sanatını" yok oluştan kurtaran cümlesidir bu cümle kimi sanat eleştirmenlerine göre çünkü olduğu gibi almak eylemini fotograf ele geçirince ressamlara iş kalmayacağı zannedildi oysa Picasso fotografın bir sanat olduğunu herkesten iyi biliyordu aksi film ve sinemayı da sanat kabul etmememek gerekecekti. Tarzlarda patlama yapmaya neden olan bu söylem dâhiyane değil mi?

Fotoğraf ilk ortaya çıktığında ressamların böyle bir kaygıları vardı ama 40-50' lerde aşmış olmaları lazım

"Orada, tabi gerçeklik sanat mıdırı" belki tartışmak lazım!
 
Özellikle bizimki gibi betona - gayrimenkule yatırım yapılan ülkelerde, "Her Duvara Bir Sanat" veya benzeri kapmanyalarla fotograf, resim veya heykel sanat ve sanatçısına yatırım nasıl desteklenip, güçlendirilebilir?

Eğitim şart O zaman diğer ülkelele biraz kendimizi karşılaştıralım. Çok klişedir ama doğrudur. Yurt dışında gezdiğim müzelerde ve galerilerde rastladığım bir şey var. Sizde görmüşsünüzdür. Bir grup öğrenci bir eserin karşısında oturur ve öğretmenleri o eser hakkında çocuklara bilgiler verir. Daha güzeli o çocuklarda eser hakkında kendi fikirlerini söyler. O fikir çok önemlidir. Kendi ülkemizde o çocuğa nasıl bir eğitim verildiğini düşünelim. Gelecek için çok iyi düşüncelerim yok, maalesef.
 
Sanat "sanat" olmaktan çıkıp insani bir gereklilik olduğu zaman hakettiği değeri ve desteği bulacaktır.
 
Tabii gerçeklik bence de sanattır çünkü ilk önce gözümüzün önünde durup duran gerçeği görmeyi öğrenmeli daha sonra sonsuz - sınırsıza geçmeliyiz. Günümüzde özellikle ülkemizde yaşanan sorun da ZATEN bu değil mi ve sürekli şikâyet edip durduğumuz, "insanlar neden gözlerinin önündeki gerçeği görmüyorlar?"...

Sanat adına ülkemizde işlenen en büyük cinayet, "herkes sanatçı olamaz" cümlesiydi. Biz bu lanetlenmiş cümleyi, "herkes sanatın bir dalı ile ilgilenebilir" ile değiştirdik ve sürekli - her imkan bulduğumuz yer ve ortamda irdeliyoruz. Sizce de herkes sanatın bir dalı ile ilgilenebilir mi?

Bence ilgilenmelidir. Bir sanat dalıyla ilgilenmek sizi sanatçı yapmaz. Ama resim yapmak istiyorsanız da ressam olmanız gerekmez. Ne olduğunuzu yada ne olmadığınızı anlamanız içinde sanatı bilmeniz lazım. Sadece fotoğraf çekmek, resim yapmak bunun için yeterli olmaz.

Katkınız için teşekkür ederim. Umarım ilerleyen bölümlerde tekrar yazışabiliriz. Çalışmalarınızda kolaylık ve başarı dileklerimizle...

 

Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol